Chci organizovat
Jste učitel geografie/zeměpisu?
Postupujte následovně:
Vaše škola se Geografické olympiády dosud nezúčastnila:
- Nejprve se seznamte se soutěží na těchto webových stránkách (rubrika O SOUTĚŽI).
- Kontaktujte svého okresního či obvodního garanta / organizátora. Okresní garant zprostředkovává komunikaci mezi školami a pořadateli jednotlivých kol (domy dětí a mládeže, vybrané školy, hlavní organizační garant). Předává například informace o počtu postupujících do vyššího kola (včetně počtu postupujících z kola školního do okresního), místě a termínech konání okresních a krajských kol soutěže, podávání přihlášek aj. V případě, že kontakt na okresního garanta neznáte, můžete se obrátit na garanta krajského (viz seznam kontaktů).
- Uspořádejte školní kolo. Školní kolo může probíhat mnoha způsoby. Podrobnější informace, jak uspořádat školní kolo, naleznete níže.
- Vyšlete vítěze školního kola do kola okresního, nezapomeňte sledovat výsledky a aktuální informace
Vaše škola se Geografické olympiády již zúčastnila:
- Přečtěte si vyhlášení aktuálního ročníku soutěže (viz rubrika O SOUTĚŽI)
- Pro přesné instrukce a podrobnosti se obraťte na vašeho na okresního garanta GeO
- Uspořádejte školní kolo
- Vyšlete vítěze školního kola do kola okresního, nezapomeňte sledovat výsledky a aktuální informace.
Pokud jste stále ještě nenašli odpověď na všechny otázky, zeptejte se svého krajského garanta, organizačního týmu či hlavního organizačního garanta (viz rubrika KONTAKTY).
Jak uspořádat školní kolo?
Pokud by se vaše škola ráda zapojila do GeO, ale stále váháte, jakým způsobem uspořádat školní kolo, věnujte pozornost následujícím řádkům. Uspořádání školního kola není složitou záležitostí a jistě pomůže u vašich žáků a studentů vzbudit zájem o GeO i o studium geografie.
Důležité je znát strukturu a zaměření jednotlivých částí vyšších kol soutěže, díky čemuž se mohou soutěžící na další postupová kola lépe připravit. Školní kola jsou plně v kompetenci jednotlivých vyučujících zeměpisu a lze je pořádat mnoha způsoby. Nejrozšířenějším je forma písemného testu, je však možné zvolit například multimediální test či vést se zájemci o GeO odborný motivační pohovor.
Školní kolo je možné uspořádat pro všechny kategorie (A–D), přičemž tvůrci zadání mají příležitost své žáky typem a charakterem otázek připravit na úroveň otázek v okresním, krajském, případně v celostátním kole GeO. Otázky ve vyšších kolech jsou tvořeny se snahou respektovat aktuální Rámcový vzdělávací program (RVP), což bývá vzhledem k odlišným Školním vzdělávacím programům (ŠVP) často problematické. Školní kolo však může být vytvořeno na základě ŠVP konkrétní školy, a tím zcela přizpůsobeno žákům v jednotlivých ročnících, odpovídajících příslušným kategoriím GeO.
V rubrice O SOUTĚŽI si přečtěte, z jakých částí se skládají jednotlivá kola i jaké je jejich tematické zaměření.
Obecně by při tvorbě školních kol měl být kladen důraz na analýzu a syntézu poznatků. Otázky by měly být sestaveny tak, aby ověřovaly kognitivní i afektivní cíle a je vhodné, aby u žáků testovaly jak znalosti, tak i dovednosti a postoje. Ve vyšších kolech GeO je mnoho úloh postaveno na řešení problémových situací, čtení textu s porozuměním nebo analýze informací ve formě tabulek či grafů.
Při pořádání školních kol můžete také využít testy z předchozích ročníků GeO (viz rubriky TESTY a DATABÁZE ÚLOH).
Čtěte Geografické rozhledy!
Časopis Geografické rozhledy od 2. čísla ročníku 21 (2011/2012) pravidelně věnuje pozornost Geografické olympiádě. Na stránkách časopisu byste se měli dozvídat mimo jiné podrobnosti o soutěži, organizační náležitosti, příspěvky věnované práci s talentovanými žáky a v neposlední řadě také příklady soutěžních otázek s autorskými řešeními. Tato rubrika může sloužit k přípravě na soutěž a procvičení otázek včetně inspirace pro školní kolo GeO. Rovněž nabízí učitelům náměty pro práci v hodinách zeměpisu prostřednictvím úkolů rozšiřujících běžnou výuku zeměpisu na různých stupních škol.
Geografické rozhledy jsou časopisem zaměřeným na geografické a environmentální vzdělávání. Svým obsahem výrazně přispívají k vývoji a inovacím soudobé pedagogické praxe. Bližší informace o časopisu naleznete na stránce zde.